niedziela, 23 sierpnia 2015

Metro w Pradze

Od najmłodszych lat interesuję się transportem. Być może to rodzinne - wujek, brat taty, pracuje jako kierowca, dziadek to konduktor na emeryturze, a babcia sprzedawała bilety. Podróżuję od zawsze - samochodem, autobusem, w ciągu roku szkolnego codziennie pociągiem. Ale metro? Jejku, to dopiero coś!

Relacja z Pragi ukazała się już jakiś czas temu, jednak metru chcę poświęcić osobny post. To szalone, ale tak zakochałam się w Pradze, że zapamiętałam nazwy kolejnych stacji metra, w drodze z Můstka na Černý Most. Mam nadzieję, że poniższe informacje przydadzą się wszystkim tym, którzy mają zamiar odwiedzić czeską stolicę.

Metro w Pradze jest jedynym w Czechach. Dziennie korzysta z niego ok. 1,5 mln pasażerów, co daje siódme miejsce w Europie. Składa się z trzech linii - A (zielona), B (żółta) i C (czerwona), które z kolei dzielą się na 57 stacji (trzy z nich - Florenc, Muzeum i Můstek - to stacje przesiadkowe). Mieszkańcy miasta oraz turyści bardzo chętnie z niego korzystają. Dlaczego? Metrem podróżuje się szybko i wygodnie, sieć jest świetnie rozbudowana (bardzo dobre połączenie z centrum), a stacje na Starym Mieście zaprowadzą nas wprost do takich miejsc jak plac Wacława czy Most Karola. 

źródło: wikipedia.org - Metro w Pradze



Linia A


kolor: zielony
liczba stacji: 13
długość: ok. 11 km
czas przejazdu: ok. 23 minuty

źródło: metro-praha.info



Linia B

kolor: żółty
liczba stacji: 21
długość: ok. 26 km
czas przejazdu: ok. 42 minuty

źródło: metro-praha.info



Linia C


kolor: czerwony
liczba stacji: 20
długość: ok. 22 km
czas przejazdu: ok. 33 minuty

źródło: metro-praha.info


Częstotliwość

Pierwsze pociągi wyruszają na trasę o godzinie 4-5, zaś ostatnie - około północy. Ich częstotliwość wynosi 2-3 minuty w godzinach szczytu i 4-10 minut poza nimi.


Bilety
źródło: metro-praha.info

Można je zakupić w większości marketów, kioskach, automatach (płatność wyłącznie monetami) czy większych stacjach metra za:

24 KČ (ok. 3,6 zł) - 30 min.
32 KČ (ok. 4,8 zł) - 90 min.
110 KČ (ok. 16,5 zł) - 24 h
310 KČ (ok. 46,5 zł) - 72 h

Za bilety dla dzieci do 15. roku życia i seniorów powyżej 70. roku życia płacimy połowę powyższych cen, zaś dzieci do 6. roku życia jeżdżą za darmo - należy jednak mieć przy sobie dokument potwierdzający wiek.

W przypadku nieskasowanego biletu, jego braku lub braku wyżej wspomnianego dokumentu musimy przygotować się na mandat w wysokości 1500 KČ (ok. 225 zł) - chyba, że chcemy zapłacić od ręki, wtedy obniża się go do 800 KČ (ok. 120 zł).


Zakup biletu 

Przed wyjazdem do Czech warto poznać zwroty przydatne podczas kupowania biletu.

bilet - jízdenka
Gdzie można kupić bilety? - Kde je možné si koupit jízdenky? 
Ile kosztuje bilet? - Kolik stojí jízdenka?


Gdzie szukać informacji dotyczących praskiego metra?

Wszelkie informacje, w tym rozkład jazdy, znajdują się na stronie metro-praha.info. Przydatna może okazać się także aplikacja Prague (Metro 24) (dla urządzeń z systemem Android). 

~*~

Wszystkim, którzy wybierają się do Pragi (a w szczególności tym, którzy mają zamiar korzystać z metra) życzę przyjemnej podróży :)

12 komentarzy:

  1. Jazda metrem od dawna mi się podoba, bo sama nie często mam taką okazję. W Pradze też już jechałam metrem i wtedy to był mój pierwszy raz, także pewnie jeszcze długo będę to pamiętać :D
    blog Przygody-Mileny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Czechy! Ich kulturę, język i oczywiście jedzenie. :) Jeszcze nigdy nie jechałam metrem, ale kiedyś na pewno muszę spróbować i oczywiście ponownie wybrać się do tego cudownego miejsca. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tylko raz jechałam metrem, ale w Warszawie. ogólnie ja rowniez interesuję sie komunikacją i lubie analizowac takie połaczenia rożne. :)

    Blog z bajkowymi i fantasy sesjami zdjeciowymi. :)
    Nowa sesja zdjęciowa pt. ''Sunset over the sea'':
    http://moooneykills.blogspot.com/2015/08/sunset-over-sea.html

    OdpowiedzUsuń
  4. No proszę, nie pomyślałabym, że kogoś aż tak interesuje transport :)
    fajna notka, przydatna
    http://mishelle-a.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. O ja! Świetnie, że napisałaś coś takiego, nigdy nie widziałam posta o metrze! :D Drogie kary, ale u nas nie ma lepiej :)

    http://seethelifeofthisbetterparties.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Swietny post wlasnie wybieram sie do pragi i mozliwe ze bede korzystac z metra ;) jeszcze nigdy nie korzystalam :/
    gabriellaaa6.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy post ! :) Przyda się jeżeli ktos wybiera się do Pragi ! :) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  8. JAk bede w Pradze na pewno skorzystam z tego wpisu :)
    Uwielbialam zawsze w Warszawie poruszac sie metrem, aczkolwiek to nasze stoleczne jest malutkie.
    Bedac w Londynie mialam mnostwo problemow z rozszyfrowaniem tysiaca linii w 50 kolorach i kupnem biletu w automacie, bo opcji bylo z tysiac:P

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy post :)
    W razie wolnej chwili zapraszam do mnie :) inspirationbyann.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie jechałam metrem ale wydaje się być ono bardzo praktyczne. Może kiedyś mi się uda

    zapraszam do mnie http://magdawiglusz.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Nigdy nie miałam okazji jechać metrem,eh..

    OdpowiedzUsuń

1. Dziękuję za komentarz! W ten sposób motywujesz mnie do dalszego blogowania, a każda motywacja jest na wagę złota!
2. Jeżeli zostawisz link do swojego bloga - możesz mieć pewność, że na niego zajrzę, a jeśli mi się podoba, to skomentuję.
3. Do reklamowania bloga stworzyłam specjalną zakładkę - "Spam".