poniedziałek, 10 sierpnia 2015

Praga

Zapowiadały się najnudniejsze wakacje życia - spędzone w domu, przed telewizorem i komputerem. Stało się inaczej - niespodziewanie zaproponowano mi wyjazd do Pragi. Zgodziłam się od razu. Zawsze chciałam poznać stolicę mażoretek (rok rocznie w Pradze odbywają się mistrzostwa świata), która okazała się jednym z najpiękniejszych miast, jakie dane mi było zobaczyć.

W dzisiejszym poście fotorelacja z podróży, a także garść praktycznych informacji dla wszystkich tych, którzy planują wyjazd do stolicy Czech. Przygotuję dla Was także słowniczek z przydatnymi zwrotami w języku czeskim i opublikuję go w najbliższym czasie.


kolejność chronologiczna

Pražský Hrad - Zamek na Hradczanach


Prawdopodobnie najsłynniejsza dzielnica Pragi. Słysząc "Hradčany", zawsze na myśl przychodziła mi właśnie stolica Czech. Jest to jeden z głównych punktów na szlaku turystycznym Pragi - znajduje się tu Pražský Hrad czyli Zamek Królewski, który od najstarszych dziejów stanowił siedzibę władców kraju. Polecam wybrać się do zamku w okolicach godziny 12, by zobaczyć uroczystą zmianę warty. Dyscyplina, zgranie i pełne skupienie strażników robią niesamowite wrażenie! Oczywiście, nie można zapomnieć o katedrze św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha - najważniejszym kościele Pragi (warto wspomnieć, że Czechy nie są krajem katolickim!), z siedmioma dzwonami i skarbem w postaci insygniów królów czeskich, w tym korony św. Wacława.


Praha - Praga


Panorama Pragi z zamku na Hradczanach zrobiła na mnie ogromne wrażenie! Miasto położone nad rzeką Wełtawą jest nieco mniejsze od Warszawy, z niemal tą samą liczbą mieszkańców. Dzieli się na 10 obwodów, które z kolei tworzą dzielnice - do najsłynniejszych należą wcześniej wspomniane Hradčany, a także Malá StranaNové MěstoStaré MěstoJosefovVyšehrad czy Vinohrady. Ze względu na bogactwo zabytków i atrakcji, Pragę odwiedza rocznie ok. 30 milionów turystów, co plasuje ją w czołówce najchętniej odwiedzanych miast europejskich. 


Valdštejnský palác, český Senát - Pałac Wallensteina, czeski Senat


Siedziba czeskiego Senatu. Kolejne miejsce, które mnie po prostu zachwyciło! Przepiękne oczko wodne z licznymi gatunkami roślin, ryb i ptaków, a także barokowa architektura otoczona potężnymi żywopłotami. Z pewnością, mój zachwyt podziela miliony turystów, odwiedzających to niezwykłe miejsce. 


Karlův Most - Most Karola


Niech podniesie rękę ten, komu "Most Karola" nie obił się o uszy. Jedna z największych atrakcji Pragi łączy dwie znane dzielnice - Malą Stranę i Staré Město. Choć z początku nie rozumiałam "fenomenu" tego miejsca, z każdym kolejnym krokiem zmieniałam zdanie, aż w końcu stwierdziłam, że mogłabym tu pozostać przynajmniej przez kilka godzin. Cudowny widok na Wełtawę, płynące po niej statki, a także centrum Pragi zapiera dech w piersiach. Nie zapomnijcie zatrzymać się mniej więcej w połowie długości mostu i dotknąć lewą ręką złotego psa, który sprawi, że powrócicie do stolicy Czech!


Česká kuchyně - czeskie jedzonko :)


Jedna z najważniejszych części podróży - bo czym jest wizyta w innym kraju bez skosztowania miejscowej kuchni? Obiad w restauracji "U Provaznice" okazał się niebem w pyszczku! Tradycyjny czeski obiad w postaci vepřo-knedlo-zeloknedlíky ziemniaczane z pieczonym mięsem wieprzowym oraz duszoną kapustą. Do tego kufel najprawdziwszego czeskiego Pilsnera. A na deser pachnący cynamonem trdelník, mniam!


Česká koruna - czeska korona


Waluta czeska. Do dyspozycji mamy monety 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč, 20 Kč, 50 Kč oraz banknoty 100 Kč, 200 Kč, 500 Kč, 1000 Kč, 2000 Kč i 5000 KčNajbardziej wiarygodnym i wygodnym przelicznikiem jest
1 korona = 0,15 złotego (15 groszy), jednak obsesyjne przeliczanie wszystkiego na złotówki nie ma najmniejszego sensu, bowiem ceny wielu produktów różnią się. W większości miejsc można płacić także w euro, a przy granicy polskiej złotówkami, jednak reszta zostanie wydana nam w koronach. 

"Wypróbowane" przeze mnie ceny :)

  • zestaw obiadowy vepřo-knedlo-zelo: 148 kč (ok. 22 zł)
  • piwo Pilsner, kufel 0.5 l, restauracja: 42 kč (ok. 6 zł)
  • piwo Primator, butelka 0.5 l: 14 kč (ok. 2 zł)
  • czekolada Studentská: 55 kč (ok. 8 zł)
  • starter do sieci T-Mobile: 200 kč (ok. 30 zł)
  • bilet na metro (90 minut): 32 kč (ok. 5 zł)
  • trdelník, czyli kołacz: 60 kč (ok. 9 zł)
  • Krecik - brelok: 180 kč (ok. 27 zł)
  • przewodnik po Pradze: 200 kč (ok. 30 zł)
  • składanka praska ze zdjęciami i widokami: 65 kč (ok. 10 zł)

Pražské metro - praskie metro


Zdecydowanie najwygodniejszy sposób poruszania się po mieście. Był to pierwszy raz korzystałam z metra - w moim odczuciu to połączenie codziennie "używanej" przeze mnie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z MPK. Szybko (odległości między sąsiednimi przystankami pokonuje się w 2-3 minuty), choć nie zawsze wygodnie - jak na komunikację miejską przystało, należy spodziewać się tłumów. Mimo to, trochę zazdroszczę Czechom metra. Bilet kosztuje 32 kč (ok. 5 zł), dla osób do 15 roku życia 16 kč (ok. 2,5 zł), zaś dzieci do 4. roku życia mogą jeździć za darmo. Jízdenka (bo tak brzmi po czesku bilet) upoważnia nas do jednorazowego przejazdu do 90 minut od chwili skasowania oraz nieograniczonej ilości przesiadek na inną linię metra, tramwaj lub autobus. 

~*~

Odczucia? Chcę tam wrócić! Miasto położone zaledwie 600 km od rodzinnej Łodzi, a czułam się jak w bajce! Jestem zakochana w Pradze bez pamięci i już zdążyłam za nią zatęsknić. Przepiękna architektura, Wełtawa, urocze uliczki, Stare Miasto... To tylko część atrakcji, które czekają na nas w stolicy Czech. Naprawdę warto! 

A czy Wy mieliście okazję zobaczyć Pragę? Gdzie spędziliście tegoroczne wakacje? 

11 komentarzy:

  1. ojejku strasznie Ci zazdroszczę, ja teraz tylko pojadę do rodziny, gdzie będę się strasznie nudzić. Może następne wakacje będą lepsze :)

    Zależy mi na klikaniu w te głupie linki, także mam nadzieję, że mi pomożesz. :)
    http://odrobina-ciepla.blogspot.com/2015/08/dresslink.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja niestety tegoroczne wakacje spędzam w domu. W Pradze nigdy nie byłam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ale Ci zazdroszczę tego wyjazdu! też chciałabym zobaczyć Pragę :)
    nutellaax.blogspot.com [KLIK]

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło było powspominać mój wyjazd do Pragi który odbył się trzy lata temu...
    Potwierdzam, na Moście Karola są cudne widoki! :)

    natasiak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Strasznie Ci zazdroszczę!:D Również chciałabym zobaczyć Pragę, bardzo tam pięknie ♥
    Jeszcze 30 osób do pełnej 200!:) Będzie mi bardzo miło, jeżeli wejdziesz i zostaniesz u mnie na dłużej:) zyciedlapasji.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie opowiadasz! Musiało ci sie tam bardzo podobać:)
    Na pewno kiedys jeszcze tu zajrzę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zacznę od tego, że bardzo podobają mi się zdjęcia. Są dobrej jakości, co jest szczególnie ważne przy takiej fotorelacji, zwłaszcza z podróży. :) Podoba mi się również sposób w jaki o tym opowiadasz. :)

    Pozdrawiam cieplutko,
    Pluta Klaudia z plutaklaudia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. super zaplanowałaś tą notkę! sama przyjemność czytać, bo można się wiele dowiedzieć :)
    blog: optymistka. | fanpage

    OdpowiedzUsuń
  9. ale zazdroszczę wycieczki! ja jak narazie zwiedzam tylko Polskę, rzadko zdarza mi się wyjechać gdzieś za granicę :( a zdjęcia są super! <3

    OdpowiedzUsuń
  10. byłam w Pradze i jest przepiękna <3

    OdpowiedzUsuń

1. Dziękuję za komentarz! W ten sposób motywujesz mnie do dalszego blogowania, a każda motywacja jest na wagę złota!
2. Jeżeli zostawisz link do swojego bloga - możesz mieć pewność, że na niego zajrzę, a jeśli mi się podoba, to skomentuję.
3. Do reklamowania bloga stworzyłam specjalną zakładkę - "Spam".